Klaar voor de start. Overwegingen bij de startkwalificatie

De startkwalificatie, de verlengde leerplicht tot het behalen van niveau Mbo-2, dient meer in het teken komen te staan van een langlopend leerrecht. Deze suggestie doet de RMO in het essay Klaar voor de start. Overwegingen bij de startkwalificatie dat op 11 juli is aangeboden aan minister Bussemaker van Onderwijs.

Startkwalificatie

Jongeren hebben het, zeker in deze tijden van economische crisis, niet eenvoudig op de arbeidsmarkt. Om de aansluiting tussen opleiding en arbeidsmarkt te verbeteren is de startkwalificatie in het leven geroepen. Dit is in diverse opzichten een succes (geweest). Het aantal voortijdige schoolverlaters is gedaald en op scholen is een bewustwording opgetreden dat het niet gewoon is dat jongeren ‘uitvallen’.

Voortijdige schoolverlaters

Er is echter ook een andere kant. Een deel van de jongeren tussen de 16 en 24 jaar heeft moeite om de startkwalificatie te halen en blijft hangen in Vmbo of Mbo niveau 1. Door de norm van de startkwalificatie worden ze bestempeld als voortijdige schoolverlaters, waarmee hun perspectief op participatie verslechtert. Terwijl de arbeidsmarkt nog steeds behoefte heeft aan laaggeschoold werk, bevinden jongeren die voor dit werk in aanmerking komen, zich in soms moeizame verplichte kwalificatietrajecten.

In dit essay bepleitten Sadik Harchaoui, Rienk Janssens en Jelle van der Meer om de startkwalificatie niet te verengen tot een verplichte drempel tussen school en arbeidsmarkt. In plaats van een startkwalificatieplicht als voorwaarde voor de entree op de arbeidsmarkt is een recht op langere scholing dan ook meer geëigend.