Voorschools en buitenschools

De voor- en buitenschoolse opvang kan een belangrijke rol spelen bij het bestrijden van onderwijsachterstanden van kinderen, stelt de raad. Voorwaarde voor succes is een goede aansluiting op het onderwijs binnen de school.
Er is de laatste jaren sprake van een grote diversiteit aan voor- en buitenschoolse initiatieven, gericht op een succesvoller onderwijsdeelname van kinderen. De vraag is hoe die activiteiten het beste georganiseerd kunnen worden.

Advies in samenwerking met de Onderwijsraad.

Bied opvang met een educatief doel

Opvang met een gericht educatief programma kan scholen helpen om de achterstand van bepaalde leerlingen weg te werken. De doelstellingen hiervan moeten worden opgenomen in het Landelijk Beleidskader voor gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (LBK). De concrete invulling dient op lokaal niveau te gebeuren. Onder regie van de gemeente moeten scholen en welzijnsinstellingen duidelijker afspraken maken over organisatie en inhoud van de opvang. Minder versnippering en een buurtgerichte aanpak maken de opvang effectiever.

Werk aan integratie

Op landelijk niveau is integratie nodig waar jeugdbeleid gaat over onderwijsachterstandenbeleid. Nu is dat beleid nog verspreid over OCenW, SoZa-We, VWS, Justitie en Binnenlandse Zaken. Naast integratie van beleid is ook centrale coördinatie nodig. Het ministerie van OCenW moet hierbij het voortouw nemen.

Onderzoek de geldstromen

Verder onderzoek is nodig om de verschillende geldstromen binnen onderwijs en welzijn beter op elkaar af te stemmen. Daarbij dient ook onderzocht te worden of er meer overeenstemming nodig is in de uiteenlopende regelgeving over het toezicht, de functie-eisen en opleiding van personeel, en de ouderbijdragen. En zo ja, hoe dit het beste kan gebeuren.

Kijk ook naar andere factoren

Hoe succesvol de inzet van voor- en buitenschoolse opvang is bij de bestrijding van onderwijsachterstanden hangt ook af van andere factoren. Het is bijvoorbeeld essentieel om juist die groepen kinderen te werven die de voorzieningen het meest nodig hebben. De opvang mag geen financiële drempels kennen. Ook ouders moeten betrokken worden bij de activiteiten. Een adequate huisvesting en geschoold personeel dat niet te veel wisselt, zijn eveneens belangrijke voorwaarden.