Gezondheid 2.0

Gezondheid 2.0: patiënten en zorgverleners werken actief samen waardoor de doeltreffendheid en de kwaliteit van de zorg toeneemt.

Welk probleem lost dit advies op?

Alle partijen in de zorg zijn het erover eens dat de zorgconsument centraal moet staan in het zorgproces. In de praktijk blijkt dit echter niet altijd het geval te zijn. Gezondheid 2.0 leidt ertoe dat de zorgconsument echt centraal staat.

Wat zijn de gevolgen voor de consument?

De zorgconsument krijgt meer mogelijkheden om actief part-ner in de zorg te worden: hij wisselt ervaringen uit met lotgenoten, hij krijgt meer mogelijkheden voor zelfmanagement.

Wat zijn de gevolgen voor de zorgverlener?

De zorgverlener krijgt te maken met een beter geïnformeerde patiënt die – omdat hij beter geïnformeerd is – meer bewust omgaat met zijn gezondheid en met de adviezen die hij heeft gekregen.

Wat kost het?

Er zijn geen meerkosten. Doordat de patiënt meer zelf doet (zelfmanagement) en bepaalde taken verschuiven van hoog gekwalificeerde zorgverleners naar andere zorgverleners, kan de toename van de zorgkosten en de druk op de arbeidsmarkt verminderen.

Wat is nieuw?

Gezondheid 2.0 is een nieuwe maatschappelijke ontwikkeling waarbij de burger/patiënt participeert in communities die hem of haar ondersteunen in zijn activiteiten om gezond te blijven, weer gezond te worden of te leren omgaan met een aandoening of beperking.

Dit advies is tot stand gekomen via vele discussies met onder meer patiënten, art-sen, zorgverzekeraars, onderzoekers en ondernemers.

Dit advies is voorbereid door de raadsleden de heer mr. H. Bosma (eerst verantwoordelijk raadslid) en mevrouw prof. dr. D.D.M. Braat (tweede verantwoordelijk raadslid).